Hallux valgus

Hallux valgus, halgus valgus, (o)kärt barn har fått många namn. Kanske gör vi bäst i att reda ut vilket namn som är korrekt och vad namnet egentligen betyder.

Hallux är det latinska namnet på stortån, valgus är också latin och används inom anatomin. Valgus innebär att en led vinklas och pekar in mot en tänkt centrumlinje på kroppen. Hallux valgus översätts således bäst till sned stortå. Om du drabbats av hallux valgus är du inte ensam. Det är en av de diagnoser vi oftast behandlar. Kanske är det också det stora antalet tillsammans med det lite kluriga namnet som gör att det inte alltid benämns rätt.

När stortån vrider sig inåt mot de andra tårna kan det ofta bildas en knöl på stortåns basled som gör ont. Hur mycket smärta du får, eller om du överhuvudtaget får smärta, varierar kraftigt och styrs inte av hur stor vinkeln på din stortå är. Om det uppstår smärta kan den ofta kopplas till hur mycket belastning du sätter på stortån när du står eller går. Många får också ömhet om skorna trycker över leden. Och i vissa fall kan du drabbas av vilovärk som kan komma och gå lite hur som helst.

Hallux valgus snedställd stortå

Oftast börjar hallux valgus med att det främre fotvalvet sjunker ned och plattas ut. Då breddas foten över stortån och lilltån. Stortåleden trycks då som regel ut från foten och en ”knöl” bildas vid stortåleden. Huden blir ofta röd och irriterad över det här området och det kan bli svårt att hitta skor som passar och inte klämmer över foten. Att huden blir röd och att det syns en svullnad beror på att det under huden finns en liten slemsäck som kan svullna upp när den utsätts för tryck.

Orsakerna till hallux valgus är inte helt känt, trots att det är ett mycket vanligt problem. Det kan dock vara värt att nämna några punkter som kan ha en betydande del i att det uppstår.

• Ärftlighet.
  • Nedsjunkna fotvalv, både längsgående och främre tvärgående.
  • Svagare muskulatur på utsidan av stortån jämfört med insidan.
  • Ett långt metatarsalben med en rund ledyta på stortåleden.

Trånga spetsiga skor har länge setts som en orsak till hallux valgus men faktum är att inga säkra belägg för det finns. Vi kan dock slå fast att besvären om du drabbats av hallux valgus kan förvärras markant av för smala skor.
Hallux valgus

Hur vet jag att det rör sig om hallux valgus?

Visuellt går det ofta att se hur leden har tappat sin form och vinklats in mot den  närliggande tån. Leden pekar då också ut mot medialsidan (den inre sidan) av foten. Att det då uppstår smärta är mer regel än undantag. Smärtan kan i sin tur delas upp i tre olika delar:

1. En del där många har värk i leden. Den här värken kommer och går oavsett belastning eller val av sko. Värken kan tvärt komma och lika tvärt försvinna under vissa stunder.
  2. Andra har smärta i stortåns led till följd av tryck från de skor som används. Det blir helt enkelt för smalt över leden och smärtimpulser provoceras fram.
  3. Den tredje delen berör de som får en belastningsrelaterad smärta. Den påverkas av mängden belastning du får på dina fötter. Här förvärras smärtan av att du går och står på foten, och ofta känns mer eller mindre smärta beroende på hur väl uppbyggd skon är.

När det kommer till behandling av hallux valgus så är det viktigt att först reda ut de tre delar vi nyss gick igenom. När uppstår smärtan och vad påverkar att den dyker upp. Det är också av yttersta vikt att titta individuellt vilken behandling som lämpar sig bäst för varje person. Den enes dag och förutsättningar är aldrig lik den andres. Följande behandlingar rekommenderas:

• Ortopediska fotbäddar och inlägg med en välutformad pelott avlastar främre fotvalvet och ökar stödet för stortån.
  • Skor. Utrymme, rätt stabilitet och dämpning är tre detaljer att fokusera på för att stödja och avlasta leden. Både i behandlande och förebyggande syfte. Att undvika tryck från skorna är ett måste.
  • Räta ut tån passivt. Med avlastande hallux valgus band eller tåspridare kan man minska trycket mellan stortån och tå nummer två. När stortån trycks mot nästa tå kan det uppstå besvär i form av blåsor, förhårdnader och liktornar. Bandagen och tåskiljarna töjer också muskulaturen på stortåns insida. Dessa åtgärder har alltså en passiv funktion.
  • Ändra skons form. Vi kan med hjälp av lästningsmaskiner minimera tryck eller risk för tryck mot leden genom att forma om skor.
  • Träning. Töjning av muskulaturen (m. adductor hallucis) samt styrketräning av muskulaturen (m. abductor hallucis).
  • Undvik högklackat och för spetsiga trånga skor. Även om du inte, ännu, har besvär av att smala skor skapar smärta ger dessa större belastning på framfoten.
  • Operation. Kirurgiskt går man in och vinklar om leden och får, förhoppningsvis, till en både rak och smärtfri led.

De ovan nämnda behandlingarna och åtgärderna är just behandlingar. Ingen av dem är hundra procent fungerande eller optimala för alla. Det primära vid behandling av hallux valgus är att försöka minska smärtan samt minimera risken för att leden ska vinklas ytterligare.

När ska jag söka hjälp?

Först och främst bör eventuella besvär och smärtor vara det som styr när du söker hjälp. Har du börjat känna av smärtor i området eller uppmärksammat att tåleden börjat ändra form så är det läge att se över situationen. Att avlasta hallux valgus är fullt möjligt.

Kan jag förebygga att det uppstår?

Ja. Det är fullt möjligt att förebygga och minimera risken för att hallux valgus ska utvecklas. Anpassa ditt skoval utifrån din fots form och aktivitet är det viktigaste rådet vi kan ge. Därefter blir råden mer individuella i form av träning, skoinlägg och fotbäddar.

Träffa en ortopedtekniker

Hos oss har du möjlighet att få hjälp med det mesta som kretsar kring hallux valgus. Bortsett från operation. Övriga delar har vi både kunskap och lång erfarenhet av. Har du frågor kring skydd och stöd till hallux valgus kan du alltid maila oss på info@gaochlopkliniken.se eller komma förbi någon av våra kliniker. För en grundlig undersökning och möjlighet att formgjuta ortopediska skoinlägg så kan du boka en tid hos en av våra ortopedtekniker. Länk för bokning hittar du direkt här under.

Hjälpmedel för hallux valgus